لوگوی تجارت گستر زانا


کنوانسیون‌های ورود موقت
. در سال‌های پس از جنگ و به خصوص دهۀ 60 و 70 میلادی، اقدامات سازندگی گسترده‌ای در سطح جهان جریان داشت و چون وسائل مکانیکی از قبیل جرثقیل‌‌های عظیم و یا ماشین آلات راهسازی بزرگ کمیاب بود، لذا اغلب این ماشین آلات برای ساخت جاده یا سد و ... به صورت ورود موقت به کشوری وارد می‌شد تا پس از اتمام کارعودت داده شود. به این ترتیب رویه‌های ورود موقت و بدنبال آن کنوانسیون‌های مربوطه رونق گرفت. اسامی این کنوانسیون‌های ورود موقت عبارتند از: کنوانسیون ورود موقت لوازم بسته‌بندی؛ کنوانسیون ورود موقت لوازم حرفه‌ای؛ کنوانسیون تسهیل ورود کالا برای نمایشگاه‌ها؛ جلسات یا وقایع مشابه؛ کنوانسیون ATA؛ کنوانسیون مربوط به کالاهای رفاهی دریانوردان؛ کنوانسون ورود موقت علمی؛ کنوانسیون ورود موقت لوازم آموزشی. کشور ما در اواخر دهه 1340 به این کنوانسیون‌ها پیوسته ولی به لحاظ کم اهمیت شدن آن‌ها و این که کلاً در کنوانسیون استانبول ادغام شده اند به تدریج در حال فسخ و متروکه شدن می‌باشند.

کنوانسیون ATA (1962): به موجب این کنوانسیون می توان نمونه های کالاهای تجاری و فیلمهای تبلیغاتی، کالاهای جهت ارائه در نمایشگاهها وانواع وسایل مشخص شغلی و حرفه ای را با ارائه دفترچه ATA  بدون تودیع تضمین به طور موقت وارد کشورهای عضو این کنوانسیون نمود و در موعد مقرر ازکشور خارج کرد .

کنوانسیون استانبول. با توجه به این که کنوانسیون‌های متعدد و پراکنده‌ای در خصوص ورود موقت وجود داشت که به برخی از آن‌ها اشاره گردید، سازمان جهانی گمرک تصمیم گرفت که تمام کنوانسیون‌های ورود موقت موجود تدوین شده توسط شورا همچنین 3 کنوانسیون ورود موقت وسائط نقیلۀ شخصی (مصوب 4 ژوئن 1954 نیویورک) (موضوع کارنه دوپاساژ) و ورود موقت وسائط نقلیۀ تجاری (مصوب 18 می 1956 ژنو) و ورود موقت هواپیما و قایق تفریحی (مصوب 18 می 1956) که مربوط به سازمان ملل می‌باشد به اضافۀ 2 مورد جدید ورود موقت را در یکدیگر ادغام و به صورت یک کنوانسیون واحد درآورد تا برگزاری جلسات و نیز اصلاحات و ادارۀ آن‌ها با سهولت بیشتری انجام شود. چنین متنی که جامع کلیۀ کنوانسیون‌های ورود موقت است با نام «کنوانسیون ورود موقت» در سال 1990 به تصویب «شورای همکاری گمرکی» رسید. چون اجلاس شورا در سال 1990 در استانبول ترکیه برگزار  گردید اصطلاحاً به آن «کنوانسیون استانبول» گفته می‌شود. (چنین امری در خصوص نامگذاری سایر کنوانسیون‌ها نیز صادق است مثل کنوانسیون کیوتو، کنوانسیون نایروبی، ...)

با قبول این کنوانسیون، کشورهایی که عضو کنوانسیون‌های قبلی ورود موقت بوده‌اند خودبخود از آن‌ها خارج و با پذیرفتن کنوانسیون استانبول، کنوانسیون‌های قبلی مثل ATA، ورود موقت لوازم حرفه‌ای، ...) فسخ شده تلقی می‌گردد.

کشور ما نیز اخیرا به طور رسمی عضویت کنوانسیون استانبول را پذیرفته است.

 

منبع : مکس پدیا

 

ترخیص کالا 

 

ارزش گمرکی خودرو های وارداتی بر اساس قیمت صادراتی و با مقایسه قیمت های جهانی در کمیته تبصره 6 قانون خودرو بصورت سالیانه تعیین می گردد اگر قیمت مندرج در اسناد خرید کمتر از قیمت صادراتی مصوب باشد، قیمت صادراتی ملاک عمل خواهد بود.

 به طور کلی خودروی سواری کمتر از 1500 سی‌سی در ردیف تعرفه‌ای 87032290 جدول مقررات صادرات و واردات طبقه‌بندی می‌شود و واردات این خودروها مشمول 40 درصد حقوق و عوارض گمرکی است.

واردات خودروهای سواری بین 1500 تا 2000 سی‌سی در ردیف تعرفه‌ای 87032319 طبقه‌بندی شده و مشمول 40 درصد حقوق و عوارض گمرکی است.

خودروهای سواری از 2000 تا 2500 سی‌سی هم در ردیف تعرفه‌ای 87032329 طبقه‌بندی و مشمول 55 درصد حقوق و عوارض گمرکی است.

 واردات وترخیص خودروهای سواری بالای 2500 سی سی ممنوع است.

 واردات خودرو مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و همچنین 4 درصد مالیات علی‌الحساب علاوه بر حقوق و عوارض گمرکی است.

 حقوق ورودی خودروهای هیبریدی  5 درصد ارزش گمرکی است.

 واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد.

 قبل از اخذ مجوز واردات،  اخذ مجوز های چهار گانه  نمایندگی از اصناف،  مجوز استاندارد، بهینه سازی سوخت و محیط زیست الزامی است.

1-تعرفه ارزشی :

در اکثر کشورهای جهان در حال حاضر مبنای محاسبه تعرفه گمرکی ارزش گمرکی کالاست . به عبارتی درصدی از ارزش گمرکی کالا مبنای دریافت حقوق گمرکی خواهد بود . در ایران نیز در حال حاضر مبنای محاسبه تعرفه گمرکی اکثر کالاها ارزش گمرکی کالاست .

نکته 1: ارزش گمرکی کالا ( یا همان CIF ) عبارت است از ارزش کالا + هزینه کرایه حمل تا مقصد + بیمه تا مقصد.

نکته 2: تعرفه گمرکی درحال حاضر در ایران از دو بخش تشکیل شده :  الف-حقوق گمرکی که توسط مجلس تصویب شده و نرخ آن مدتهاست به طور کلی 4 درصد است و ب-سود بازرگانی که هر سال توسط هیات وزیران تصویب و ابلاغ می شود . با این توصیف وقتی تعرفه ارزشی کالایی 55 درصد اعلام می شود به معنی این است که 51 درصد آن سود بازرگانی و 4 درصد آن حقوق گمرکی است .

2-تعرفه مخلوط:

که معمولا شامل یک بخش ارزشی یا یک بخش ثابت است و در محاسبات هرکدام بیشتر شود آن مبنای محاسبه خواهد بود . مثلا تعرفه پیج و مهره 15 درصد ارزشی یا هر کیلو 6000 ریال ( هر کدام بیشتر شود).

3-تعرفه مرکب:

که شامل یک بخش ارزشی و یک بخش ثابت است که هردو در محاسبات جمع می شوند . مثلا تعرفه برنج 5 درصد بعلاوه هر کیل. 5000 ریال .

4-تعرفه ترجیهی:

معمولا با توجه به توافقات دوجانبه ای که بین دولتها برای تجارت منعقد می گردد برای برخی یا همه ی کالاهایی که از کشوری وارد می شود ترجیهاتی قایل می گردند . مثلا تعرفه پارچه 32 درصد و اگر از سوریه وارد شود 15 درصد تعرفه ترجیهی دارد.

4-تعرفه تبعیضی:

دولت به منظور کاهش واردات نوع خاصی یا همه ی کالاهای کشوری تعرفه های تبعیضی در نظر می گیرد.

مثلا تعرفه گندم 10 درصد و اگر از آمریکا وارد شود 20 درصد.

 

( مثالهای تعرفه ای فوق فقط جنبه آموزشی دارد و جهت درک مطلب ارایه شده است )

 

ترخیص کالا 

CARNET DE PASSAGE 

کارنه دوپاساژ  سند یا جواز یا دفترجه عبور یا ورودموقت وسایط نقلیه شخصی است. این دفترچه برای عبور از کلیه کشورهای عضو کنوانسیون ( CPD) معتبر است .

تریپتیک: نوعی از کارنه دوپاساژ که در قلمرو گمرکی یک کشور معتبر است و به زبان ملی کشور محل ورود تنظیم می گردد.

دیپتیک: نوعی از کارنه دوپاساژ که در قلمرو گمرکی یک کشور معتبر است و به زبان ملی هر دو کشور صادر کننده و استفاده کننده تنظیم می گردد.

 

 

ترخیص کالا

بازرسی

بازرسی کالا در مبادلات تجاری بین‌المللی روزبه‌روز اهمیت بیشتری می‌یابد و سازماه‌های متعددی در سطح جهانی برای آن به وجود آمده است. در حال حاضر مؤسسات بازرسی در زمینه‌های تحصصی مختلفی به تجار و شرکتهای تجاری، خدمات بازرسی ارائه می‌دهند.

وجود «بازرس مستقل» که به نمایندگی از جانب خریدار، مسئولیت نظارت بر تولید یا تحویل یا سایر موارد مورد نیاز خریدار را برعهده می‌گیرد، عمدتاً به‌خاطر تضمین صحت معامله و پیش گیری از تقلب‌ها و کلاهبرداری‌های احتمالی است که در معاملات بین‌المللی امکان وقوع دارد. طبیعی است که هرگونه تغییری در ترکیب مواد اولیه، کیفیت مواد به کار گرفته شده، تکنیک ساخت آن، کمیت، نحوه بسته‌بندی، نوع و شیوه حمل می‌تواند زیان قابل توجهی را به خریدار وارد نماید. معاملات تجاری در گذشته، به دلیل عدم تنوع کالا، فقدان پیچیدگی فنی زیاد، حجم ناچیز معاملات و مهم‌تر از همه حضور خریدار و فروشنده هنگام تحویل و تحول کالا کمتر در معرض مشکلات و تقلبات بوده است. در حالی که در مبادلات تجاری امروز که غالباً ازطریق گشایش اعتبارات اسنادی (L/C) در بانک‌ها صورت می‌گیرد، فروشنده کالا را به شرکت حمل تحویل می‌دهد و با ارائه اسناد حمل و سایر اسناد مورد نیاز خریدار، وجه معامله را از بانک کارگزار خود دریافت می‌کند و بانک مسئولیت دیگری در قبال وضعیت کالا یا انطباق آن با سفارش خریدار ندارد. شرکت حمل نیز تنها به کمیت و کیفیت ظاهری کالا طبق اظهار فرستنده اکتفا می‌کند و بعد از حمل، آن را به خریدار در مقصد تحویل می‌دهد بدون آنکه مسئولیت دیگری در قبال نوع کالا یا کیفیت آن داشته باشد. در واقع این مبادله از نظر خریدار با چشمان بسته صورت می‌گیرد، زیرا چه بسا خریدار امکان حضور در محل ساخت کالا یا نظارت بر کیفیت و حتی نظارت بر نوع کالا را ندارد و در صورت حضور نیز فاقد ابزار و وسایل لازم جهت اندازه گیری‌های ماهوی و کیفیتی می‌باشد. به همین خاطر حضور بازرسان مستقل که بتوانند این وظایف را به عهده بگیرند و اطمینان نسبی خریدار را به صحت معامله جلب نمایند ضروری می‌نماید.

 اتحادیه بین‌المللی مؤسسات بازرسی (IFIA)

به دلیل سکوت قوانین تجاری در امر بازرسی بین‌المللی و شناخته نبودن حدود و ثغور اقدامات و مسئولیت‌های شرکت‌های بازرسی که باعث نابسامانی و سردرگمی در این زمینه می‌گردید، اخیراً مؤسسات بازرسی بین‌المللی اقدام به تشکیل اتحادیه‌ای موسوم به «اتحادیه بین‌المللی مؤسسات بازرسی» یا IFIA نمودند تا در قالب این اتحادیه قوانین و آیین‌نامه ها و مقررات مدونی را جهت امر بازرسی و محدوده وظایف و اختیارات و مسئولیت‌های آن‌ها تنظیم نمایند. اتحادیه مزبور با توجه به سابقه تأسیس بسیار کم خود دستورالعمل‌هایی را نیز تدوین نموده یا در دست تهیه دارد.

سورویانس (بازرسی کمیت و کیفیت) (Surveillance)